Neye "Veri Sızıntısı" Denir?
Bulut hizmetlerinin hızla geliştiği modern dijital çağda, veri oldukça önemli bir yere sahip. İşletmelerin daha bilinçli kararlar alması, hedef kitlenin davranışlarını anlaması, gelecek trendlerini öngörmesi ve tutarlı rekabet analizi yapabilmesi gibi konularda son derece büyük bir içgörü sağlayan veri, günümüzde inovasyonun ve büyümenin anahtarı olarak görülmekte. Peki, veri sızıntısı olduğunda ne yapılmalı? Konunun detaylarına inmek için veri sızıntısı nedir, neden olur, nasıl önlenir, ileri düzey veri koruma çözümleri nelerdir, gibi soruların cevaplarını verdiğimiz bu yazıyı okumaya devam edin.
Çalıştığımız işletmeler her gün sayısız veriyle iç içeyiz. Müşteri telefon numaraları, e-posta adresleri, isimleri, satın alma geçmişleri, kredi kartı bilgileri, memnuniyet anketleri, ürünlerin stok envanteri, depo bilgileri, malzeme siparişleri, çalışan maaşları, şirketin mali durumu, şirketin pazar araştırmaları... Tüm bu veri, sadece ilgili tarafların erişimine açık olmalı; zira herhangi bir şekilde dışarının kullanımına açıldığında işletme için geri döndürülemez kayıplara yol açabilir. İşletmelerin dijitalleşmesiyle birlikte siber güvenlik açıkları, eski sistemler ve çalışan farkındalığının eksikliği veri sızıntılarına zemin hazırlar duruma gelmiştir. Peki, veri sızıntısı ne demek? Veri sızıntısı, bir işletmeye ait hassas, gizli veya korunan bilgilerin yetkisiz kişiler tarafından ele geçirilmesi, ifşa edilmesi ya da kullanılması anlamına gelir. Bu olay, şirketin iç sistemlerinden, çalışanlardan veya üçüncü taraflardan kaynaklanabilir. Veri sızıntıları, genellikle yanlışlıkla yapılan hatalar, siber saldırılar veya kasıtlı eylemler sonucu meydana gelir.
Veri Sızıntısı Örnekleri
- İnsan Hatası: Bir şirket çalışanının, kurumsal hesabından kişisel e-posta adresine bir gönderi iletmesi ile başlayan süreçte, yetkisiz kişilere ulaşan veri, sızıntı olarak adlandırılır. Bu süreç, kasıtlı ya da yanlışlıkla meydana gelmiş olabilir.
- Phishing: Bir hacker, bir çalışanı sahte bir e-posta ile kandırarak onun giriş bilgilerini ele geçirir ve ardından şirkete ait tüm müşteri veri tabanına erişim sağlar. Bu, özellikle zayıf şifrelerle korunan hesapların kontrolünün ele geçirilmesinde fazlaca işe yarar.
- Kötü Şifreleme: Eski şifreleme standartları kullanan bir işletmenin veri tabanı, bir hacker tarafından kolayca kırılarak müşterilere ait kredi kartı bilgileri çalınabilir.
- İç Tehditler: İş yerindeki herkes iyi niyetli olmayabilir. İşletmeye kızmış, hakkını alamadığını düşünen ya da herhangi bir sebeple kötü niyet barındıran bir çalışanın işten ayrılmadan önce ticari sırları kopyalayıp bir rakip firmaya satması işten bile değildir.
- Kaynak Hırsızlığı: Bir şirketin dizüstü bilgisayarının çalındığı senaryoda cihaz içindeki veriler şifrelenmediği için kolayca erişilebilir hale gelebilir. Bu da kaynak hırsızlığı yoluyla veri sızıntısına yol açar.